"Geen verkoopcijfers, maar een blije klant"

Ronny van der Heijden

De wereld verover je niet zomaar. Daar heb je de juiste mensen voor nodig. Iemand als Ronny bijvoorbeeld. Hij is GREEFA’s Verkoper Buitenland (exportmanager) en beheert internationale agent-, dealer- en klantcontacten in de verschillende landengebieden.

Wie dacht dat Ronny alleen een verkoper is, heeft het mis. Juist zijn uitgebreide technische achtergrond is bijzonder waardevol binnen zijn verkoopfunctie. Niet alleen komt hij eigenhandig met passende oplossingen, maar denkt ook mee in het sorteerproces en de interne logistiek. Ideeën visualiseert hij in een heldere layout voor de afdeling Sales Engineering, alwaar deze omgezet wordt naar een exacte werktekening, die vervolgens dient als basis voor een nauwkeurige offerte.

En ook al is de verkoopfase al spannend genoeg, Ronny’s bloed stroomt pas echt sneller naarmate deze offerte eruit is. De voldoening is dan ook groot wanneer de klant overstag is en tekent. Maar de échte kroon op zijn werk is wanneer de apparatuur uiteindelijk is geïnstalleerd, perfect draait en exact oplevert wat de klant is beloofd.

Internationale uitdaging

Voor deze functie bezoek je constant klanten in omringende landen, maar ook aan de andere kant van de wereld. En meestal in je eentje. Ronny moet daarom niet alleen een teamplayer zijn, maar ook zijn eigen boontjes kunnen doppen. Collega’s die duizenden kilometers verderop zitten, en in andere tijdzones, kunnen je niet zomaar te hulp schieten.

Toch vormen cultuurverschillen vaak de belangrijkste uitdaging. Ze staan vaak in de weg bij het overtuigen van de buitenlandse prospect. “In sommige landen denken ze dat het puur gaat om de meest voordelige deal. Dat is echt een cultuurkwestie.” Toch komen de partijen die voor de korte-termijn kiezen vaak weer terug, zegt Ronny: “Uiteindelijk zien ze in dat je op de langere termijn met ons toch beter af bent. Deze duurzaamheid is echt GREEFA’s kracht.”

Mensen zijn de basis

En die duurzaamheid vind je ook terug bij het investeren in werknemers. GREEFA begrijpt dat het ontwikkelen van een duurzaam product staat of valt bij een even duurzaam personeelsbeleid. Op vlak van bijscholing wordt dan ook niet beknibbeld, maar geïnvesteerd – qua interne én externe (praktijk)opleidingen.

Dat gold niet anders voor Ronny. Als afstudeerstage aan de Hogeschool Den Bosch koos hij voor de functie van programmeur bij GREEFA, op de afdeling Besturingen. Een jaar later – na vervulling van zijn militaire dienstplicht – lag er een vast dienstverband voor hem klaar.

In de fabriek deed hij vervolgens solide praktijkervaring op. Op uitvoerend niveau leerde hij zo het vak van binnenuit. De interne praktijkopleidingen ontwikkelden hem tot vaardig buitenlandmonteur / inbedrijfsteller. In de daaropvolgende vijf jaar groeide hij door tot de rol van projectbegeleider op de serviceafdeling. Aanvullende leidinggevende ervaring deed hij verder op in de elektrische werkplaats als plaatsvervangend chef.

Talent op de juiste plek

Maar het verkopersbloed kruipt waar het niet gaan kan… Gedurende acht jaar vervulde hij elders functies als hoofd verkoop binnendienst, bedrijfsleider en accountmanager, om in 2011 bij GREEFA terug te keren als exportmanager. Door die brede achtergrond kent Ronny alle afdelingen. “Ik ken niet alleen al mijn collega’s, maar ook hun takenpakket. Dat maakt voor mij het teamgevoel nog sterker.”

Waarom Ronny ooit voor GREEFA koos? “Het is een sympathiek en degelijk familiebedrijf met een prachtig, kwalitatief en technologisch hoogstaand product – een mooie en pure combinatie.”

Maar ook integriteit speelt voor hem een rol: “Als je ergens werkt, moet je je niet druk hoeven maken over of je wel eerlijk behandeld wordt. Bij GREEFA weet je waar je aan toe bent; een woord is een woord. En er wordt goed voor de mensen gezorgd. Dat sociale aspect is erg prettig.”